Ce are de-a face porcul cu ziua lui Ignat

În alt articol am vorbit de scarificarea porcului, musai în ziua de Ignat şi nu în altă zi. Tot acolo am explicat faptul că acest obicei a luat-o cam la vale din cauza unor evenimente care ne dă acest obicei peste cap: Copiii plecaţi peste hotare vin acasă în concediu mai devreme pentru că de Crăciun nu sunt liberi şi automat familia taie porcul sau cumpără carnea mai devreme decât trebuie. Sau… se evita aglomeraţiile în carmangerii, magazine etc.

Dar oare ştim ce semnificaţie are acest sacrificiu al tăierii porcului chiar în ziua de Ignat? Iniţial nici eu nu am ştiut şi cum sunt curios din fire şi despic firul în 4 ori de câte ori simt nevoia, am căutat chiar pe un site al… creştinilor, creştin-ortodox.ro. Iată, în cuvintele mele care-i legătura între porc şi Ignat.

Ignat, gospodar de frunte al satului, a vrut să taie porcul (fără legătură cu vreun obicei sau sacrificiu) împreună cu fiul său.
Lovitura cu muchia toporului direct în freză porcului era, şi încă mai este, alternativă la anestezia pe care statul ne-a impus-o în ziua de azi. În halul ăsta porcul nu simte durerea şi scuteşte şi gospodarul de efort fizic.
Deci când fiul lui Ignat a vrut să aplice lovitură, toporul a ieşit din coadă şi l-a lovit mortal pe Ignat. În cap!!

Stupoare şi vaiet în familia lui Ignat şi în lumea satului. Nedumeriţi, se întrebau de ce fiul şi-a omorât tatăl, neîndemnat de diavol. Această greşeală a fiului este de fapt cea care a dat voie unui nou ritual de sacrificiu în prag de înnoire a timpului, naşterea lui Hristos. Ziua lui Ignat a rămas statornicit obiceiul de a tăia, sacrifica porcul. Bineînţeles că după toate cele spuse, încă nu înţelegem de ce se sacrifica porcul. Din răzbunare sau altceva? Nu din răzbunare ci pur şi simplu de la acea întâmplare, s-a decis că sângele porcului este sfânt, şi vărsarea lui în ziua de Ignat aduce recunoştinţa zeului venerat. În ceea ce mă priveşte mai bine mi-ar merge la suflet chestia că sacrific porcul să-l răzbun pe bietul Ignat, care, din cauza lui a murit. No? Asta e.

De la sacrificiul porcului până la noi superstiţii nu a rămas decât un pas. Sacrificarea porcului în ziua de Ignat (20 Decembrie) aduce purificare pe când în altă zi aduce ghinion. Dacă porcul este negru, sângele lui se aduna într-o strachină (farfurie adâncă din lut) şi fiind amestecat cu mei, se aplică în restul anului nou la descântec. Crezi.. te vindeci de dureri de cap, în caz că nu ai bani de paracetamol. Trebuie numai să crezi şi durerea îţi trece. Oricum trecea şi o ţuică fiartă dar, nah, copii nu au voie.

In preajma porcului, în ziua de sacrifiu, nu trebuie să se afle persoane miloase, altfel carnea se va strica.
O altă superstiţie este că în ziua de Ignat să vezi sânge ca să fii ferit de boală. Nu ai porc, tăi o găină. Nu ai nici de-aia, îi dai una-n gură la femeie… şi vezi sânge. Cu ocazia asta ai scuze şi femeia te iartă. Cred că te-ar și ruga asta…doar nu ar vrea să-ți facă frecție si să umble prin spitale cu tine tot anul.

Eu unul am porc, așa ca femeia e scutită de vreo lovitură. Oricum la câte mi-a făcut un an întreg cred că i-aș fi dat o lovitură de își făcea mărgele din dinți și trecea la regim negru, numai griș cu apă caldă și terci.

Deci, iată adevărata poveste a lui Ignat sfântul şi răspunsul la întrebarea, de ce se taie porcul musai de Ignat. Poate voi găsi, cândva şi explicaţia la superstiţia de ce e bine să bagi mâna-n chiloţii femeii înainte să te duci la poker, barbut sau păcănele.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.